h

College kiest voor toeristen, SP voor conciërges op scholen

23 juli 2008

College kiest voor toeristen, SP voor conciërges op scholen

In de meerjarenbegroting tot en met 2012 stonden plannen van het college van B&W (PvdA, VVD, CDA, GroenLinks) om conciërges op scholen weg te bezuinigen. De SP was het niet eens met deze bezuiniging en heeft zich hard gemaakt om de conciërges op scholen te behouden. Dat is gelukt, al is het op een andere manier dan de SP graag zou willen.

Conciërges

“Conciërges zijn belangrijk voor scholen,” zegt Eva de Bakker, raadslid voor de SP. “De gemeente vindt dat scholen zelf hun conciërges moeten bekostigen. Maar scholen moeten al enorm veel taken zelf betalen en dan is de kans groot dat een school andere keuzes maakt dan het behouden van een conciërge. Dan gaat het toezicht en overzicht op de school verloren.”

Bovendien vindt de SP dat de kwaliteit van het onderwijs in gevaar kan komen door de bezuiniging. “Wanneer een conciërge verdwijnt zullen sommige werkzaamheden overgenomen moeten worden door leerkrachten, en dat gaat ten koste van hun tijd. Leerkrachten hebben al een hoge werkdruk en het is onwenselijk om meer taken naar leraren toe te spelen,” aldus De Bakker.

De bezuiniging zou elk jaar ongeveer 250.000 euro opleveren voor de gemeente. Aan de andere kant heeft de gemeente 250.000 euro vrijgemaakt om te besteden aan de marketing van de stad (Leiden Marketing). In de raadsvergaderingen van 8 en 9 juli is er gesproken over de bezuinigingen. De SP heeft gevraagd waar het college de 250.000 euro precies aan wil besteden. Daar wilde de wethouder nog geen antwoord opgeven.

Wat te doen met een kwart miljoen euro? Voor de SP was de keus snel gemaakt, daarom heeft de SP voorgesteld om af te zien van de bezuiniging op conciërges en dat te bekostigen uit het geld voor Leiden Marketing. Dat voorstel kon niet rekenen op een meerderheid, met name omdat de collegepartijen vasthielden aan het budget voor Leiden Marketing.

Uiteindelijk heeft de SP ingestemd met een voorstel van de PvdA en GroenLinks om conciërges toch enigszins te behouden. Het voorstel hield in dat het college zich in moet spannen de conciërges te behouden, maar daarbij moet kijken naar de oplossing van gesubsidieerde arbeid. Eerder werden al WSW’ers ingezet als conciërges, maar dat bleek geen succes te zijn, omdat de begeleiding van gesubsidieerde arbeid op scholen ontbreekt. De Bakker: “Het voorstel was vooralsnog beter dan het simpelweg schrappen van de conciërges, ook al hadden we het liever anders gezien. Uiteindelijk hebben we toch onze goedkeuring gegeven.”

Toeristen

Wat gaat de gemeente nu doen met de kwart miljoen voor Leiden Marketing? Een week na de raadsvergadering wilde het college wél zeggen waar zij het geld aan wil besteden, namelijk aan toeristische evenementen. Zo bleek uit een artikel in het Leidsch Dagblad. “Wethouder De Haan heeft wat goed te maken op festivalgebied,” zegt De Bakker. “Na 2 debacles met festivals binnen 3 maanden stond de wethouder onder druk.”

De Haan kwam in zwaar weer bij het Rembrandt Cultuurfestival en ook het Pilgrimjaar in 2009 werd de raad onder druk gezet.

Leiden Marketing krijgt echter al 826.000 euro per jaar voor stadspromotie en daar komt nu dus een kwart miljoen bij. “Het is jammer dat het college zich vooral richt op bezoekers van buiten Leiden,” zegt De Bakker. “Het is een gemiste kans om de Leidse wijken niet te betrekken bij de festivals. Daar waar het college zich richt op toeristen, biedt de SP liever iets waar Leidenaren echt wat aan hebben!”

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, 06-41324075
Zie ook de website van Citymarketing Leiden

U bent hier